Palina Dabravolskaya -creatoarea îmblânzitoare-de-povești

Interviu realizat de Daria Ancuța

Palina Dabravolskaya este, înainte de toate, o prezență. Ceea ce înseamnă că, oricât te-ai împotrivi, nu ai cum să nu o urmărești cu privirea. În semiobscuritate, cu beat-ul care pulsează constant și hipnotic în ritm de rave, Palina pășește cu o dezinvoltură dezarmantă pe catwalk-ul care ține loc de scenă în Mood Factory Pub. Are ceva magnetic, deopotrivă fascinant și înfricoșător, în ochi. Recită, cântă, mixează și remixează cuvintele din poemul-basm al autoarei bieloruse Maryja Martysievič. La granița dintre spoken-word performance și manifest performativ interdisciplinar, one-woman show-ul SarmaTY/YA se naște, vers cu vers, din sentimentul urgenței. Cuvintele se revarsă amețitor, basul le imprimă alert în fiecare fibră, barierele lingvistice se topesc și dispar treptat, anihilate de forța unei întâlniri pe teritoriul inefabilului. Cincizeci și două de minute de-a dreptul explozive, un show perfect integrat în conceptul curatorial al Festivalului Internațional de Teatru New Wave, organizat de Teatrul de Vest din Reșița, și o creatoare îmblânzitoare-de-povești, pe care merită să o cunoaștem mai îndeaproape.

D.A.: Palina, te-ai înscris cu spectacolul SarmaTY/YA la cea de-a cincea ediție a Festivalului Internațional de Teatru New Wave de la Reșița. De ce ai decis să aplici?

P.D.: Povestea e simplă. Managerul nostru de turneu, Katsiaryna, a găsit formularul și a înscris spectacolul.

D.A.: Cum te raportezi la ideea de „new wave”, conceptul curatorial al festivalului? Ce te-a atras la direcția lui artistică?

P.D.: În primul rând, nu mai fusesem niciodată în România, așa că a fost o bucurie să fiu invitată aici. În al doilea rând, cred că spectacolul nostru pune publicul față în față cu un alt fel de monodramă, care poate face parte din „new wave”/„noul val”.

D.A.: Pentru a descrie cel mai bine spectacolul SarmaTY/YA, propui termenul „soundrama”. Cum l-ai defini, în câteva cuvinte?

P.D.: Pentru mine, e important să dau un nume genului de artă pe care o fac, astfel încât oamenii să știe la ce să se aștepte. Sound/Sunet + drama/dramă = un spectacol muzical cu o componentă teatrală. Practic, e vorba despre un spectacol care folosește muzica și sunetul ca limbaj.

D.A.: Spectacolul combină diverse influențe muzicale – rock, folk, hip-hop, rave. Cum ai ales aceste registre? Povestește-ne puțin despre procesul tău creativ și despre suprapunerea vocii live peste texturile muzicale electronice din spectacol.

P.D.: Așa simt eu muzica. Îmi place hip-hop-ul și sunt foarte legată de rădăcinile mele bieloruse prin cântece și tradiții. Așa că atunci când am compus muzica pentru spectacol, am simțit nevoia să adaug și cântece populare. De exemplu, melodia leitmotivului principal din spectacol (cântecul popular de la început) am auzit-o într-un vis. Când m-am trezit, am înregistrat-o imediat.

D.A.: Spectacolul pornește de la un poem scris de autoarea bielorusă Maryja Martysievič. Ce te-a atras inițial la textul ei?

P.D.: Când am citit poemul în 2019, am știut că nu pot să-l las pur și simplu, că trebuia să fac ceva cu el. Mi-a plăcut atât de mult. Am stat cu el în gând timp de un an întreg, iar în 2020 am decis că îl voi transforma în primul meu album rap. Am împărțit poemul în douăsprezece părți și așa au apărut piesele din spectacol.

D.A.: Mood Factory Pub nu e un spațiu convențional pentru spectacole. Cum te-a influențat/provocat acest spațiu de joc?

P.D.: A fost greu. Dar cred că am reușit să creăm un spațiu teatral într-un loc care nu avea nimic de-a face cu teatrul. A fost o experiență interesantă și provocatoare. După asta, am înțeles că putem face orice.

D.A.: Cu ce libertăți și cu ce limitări vine la pachet formatul de one-woman show pe scenă?

P.D.: În ipostaza de emigrant, formatul de one-woman show ajunge să fie aproape singura variantă posibilă atunci când vine vorba de creație. Rămâi singur cu gândurile tale, fără bani sau sponsori ca să pui ceva pe picioare. Dar un astfel de spectacol poate călători prin multe festivaluri tocmai pentru că, la urma urmei, e nevoie doar de tine. Eu mă simt bine să lucrez așa pentru că întreaga responsabilitate îmi aparține. Dacă ceva nu iese, știu exact ce e din vina mea și ce nu. Sigur, e greu să creez totul singură, dar sper că m-am descurcat. Acum lucrez împreună cu partenerul meu și e mult mai ușor decât să fiu complet pe cont propriu.

D.A.: Cum ți s-a părut publicul din Reșița? Ce ți-a rămas în minte în urma contactului cu spectatorii din festival, comparativ cu reacțiile spectatorilor din Polonia?

P.D.: Din păcate, în Polonia am cântat doar o singură dată, deci nu pot să compar cu adevărat. Dar la Reșița eram foarte curioasă cum va reacționa publicul. Și reacția lor m-a bucurat mult. A fost o plăcere să joc aici.

D.A.: Ce te preocupă acum, ca artistă? Ai întrebări care nu-ți dau pace? La ce lucrezi în perioada asta?

P.D.: Pentru că sunt o artistă aflată în exil, viața mea e mereu despre cum să muncesc ca să pot supraviețui. Încerc să găsesc șanse de a crea, dar de obicei nu sunt prea multe. Deocamdată lucrez ca livratoare la o brutărie și scriu un nou album.

Palina Dabravolskaja este actriță, regizoare de teatru și artistă interdisciplinară din Belarus, stabilită în prezent la Varșovia. În 2017, a absolvit Academia de Arte Frumoase din Belarus, specializarea actorie de teatru și film. După absolvire, a lucrat timp de cinci ani la Teatrul Muzical din Minsk, participând activ la proiecte independente și montând propriile spectacole.
A creat peste opt proiecte teatrale originale și a jucat mai mult de 25 de roluri în Belarus și în diverse țări europene. Printre spectacolele regizate de ea se numără Spine (prezentat la Teatrul Komuna din Varșovia, o coproducție germano-polonă), Heroines (la Teatrul Goose on a String din Brno, Cehia), SarmaTY/YA (jucat la Seul, München, Hellerau, Cracovia, Lublin și în alte orașe) și altele. În creațiile sale, Palina explorează teme precum identitatea, exilul, memoria și locul individului în marile sisteme sociale și cosmice. Munca ei îmbină adesea teatrul, mișcarea, textul și limbajul vizual, iar ea joacă în mai multe limbi, inclusiv belarusă, poloneză și engleză.
Muzica este pasiunea ei, însoțind adesea spectacolele pe care le creează. Ca muziciană, Palina Dabravolskaja cântă sub pseudonimul CHORNABROVA, combinând hip-hop-ul alternativ cu folk-ul într-un gen pe care îl numește b-pop. Albumul ei, COMA, dă voce unei inteligențe artificiale fictive care reflectează asupra migrației, ecologiei, capitalismului și supraviețuirii emoționale.

Foto 1:
Palina Dobravolskaya în SarmaTY/YA
Palina Dabravolskaya Project
Credit foto: Robert Vystrčil

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *