de Nona Rapotan
În perioada 2-9 mai 2025, Baia Mare a găzduit cea de-a treia ediție a Festivalului Aproape, un proiect al Asociației Culturale Artspot Baia Mare, organizat împreună cu Teatrul Municipal din localitate, având ca partener principal Ultra Residential. Dragoș Călin, fondatorul și managerul festivalului, a reușit să înfrângă scepticismul și să spargă orice barieră, astfel încât orașul să se laude la ora actuală cu patru festivaluri de artele spectacolului, fiecare cu identitate bine conturată. Deviza lui și a echipei (omniprezentele Carmen Ghiurco, Ileana Hotico, Anna Deak și toți ceilalți) a fost „S-o faceți și la anul!”, un slogan pe cât de frumos, pe atât de vizionar. La început de mai 2025, nimeni dintre aceia care participam la festival nu știam că ne vor fi puși nervii la încercare, iar răbdarea testată din plin de măsurile luate de guvernul Bolojan, nu tocmai favorabile sectorului cultural, de aceea „S-o faceți și la anul!” îmi pare acum a fi mai mult decât un principiu călăuzitor, o exprimare a unei nevoi de continuitate la care aproape că nimeni nu mai îndrăznește să se gândească.
Festivalul Aproape este un proiect cultural amplu, reunind mai multe arte, pentru că în programul său se regăsesc pe lângă spectacolele de teatru, workshop-uri de actorie și ateliere de improvizație pentru părinți și adolescenți și ateliere de educație juridică, de scriere creativă, de imagini în mișcare, de prim ajutor etc. O diversitate de teme și idei care denotă buna cunoaștere a nevoilor de formare și informare ale adolescenților și tinerilor, publicul țintă al Festivalului Aproape. Programul ediției a fost completat cu proiecții de film și concerte, iar prezența unui public numeros la toate manifestările prinse în program confirmă succesul ediției.
Spectacolele invitate în festival au fost: Piciul (Teatrul „Regina Maria” din Oradea), Chiritza în concert (Teatrul Național din Cluj-Napoca), Omul pernă (Teatrul Municipal din Baia Mare), MASS (coproducție unteatru București – Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu), CORD (UNAGE Iași), Proof (unteatru București). Concertele au fost susținute de trupa Vama, respectiv Ada Milea și Bobo Burlăcianu. Filmele proiectate au fost Closed hours. The Movie (al trupei TheSnoop Theatre Group, regizor Dragoș Călin) și un scurtmetraj, Umbre vii, realizat de Răzvan Ducu. Celor două li s-a adăugat o proiecție specială a unui film de Tudor Giurgiu, cel care a participat și la un atelier cu actorii Teatrului Municipal din Baia Mare.
Faptul că am stat mai multe zile în preajma echipei organizatorice m-a ajutat să-mi dau seama de unde succesul de casă al festivalului. Sala Teatrului Municipal a fost mereu plină, indiferent de ce spectacol se juca pe scenă, iar Centrul „Minerul” a fost plin ochi la întâlnirea cu Tudor Giurgiu, dar nici la celelalte două proiecții n-au fost multe scaune goale. O scurtă remarcă aici: sala teatrului necesită o reabilitare, în schimb Centrul „Minerul” este o bijuterie arhitectonică care, dacă e salvată de Ordinul Arhitecților, va deveni o adevărată Mecca pentru toți cei implicați în activități artistice. Entuziasmul spectatorilor de toate vârstele merită răsplătit și în acest mod, pentru că, se știe, nimănui nu-i este indiferent în ce condiții sau unde se țin concertele și spectacolele; artiști și iubitori ai artelor, cu toții vrem să ne bucurăm în voie de frumosul etalat în multiple forme.
Chiritza în concert e în continuare un spectacol foarte bun, viu, întreținut bine (cum spun regizorii), muzica Adei Milea și bucuria actorilor din trupa teatrului clujean fac casă bună cu succesul la public. În schimb, Piciul, spectacolul teatrului din Oradea, un musical care a avut premiera acum un an, nu e nici pe departe ce trebuie să fie; distribuție numeroasă, dar inegală valoric, discrepanțe foarte mari între momentele de dans și cele de actorie sau/și cântat etc. M-am bucurat să regăsesc în programul festivalului două spectacole ale teatrului bucureștean unteatru, MASS și Proof. Două producții de succes, care au făcut săli pline la fiecare nouă reprezentație; Dana Rogoz a participat și la ediția de anul trecut a festivalului, iar Richard Bovnoczki e născut în Baia Mare (deci a revenit acasă) și ambii fac roluri (foarte) bune, apreciate de critica de specialitate, dar și de public. Foarte bună ideea introducerii în programul ediției a unui spectacol de improvizație, o provocare reală pentru actori, dar și o bună cale de a atrage publicul tânăr în săli(le de teatru).
Festivalul Aproape de la Baia Mare nu e un alt eveniment teatral, ci e unul cu o identitate proprie: echipă tânără și foarte creativă; voluntari entuziaști, numeroși și, lucru foarte important, cunoscători ai fenomenului teatral; suportul comunității locale (agenți economici, ONG-uri locale, instituții locale etc). Sunt convinsă că deviza „S-o faceți și la anul!” va reuni, pentru cea de-a patra ediție, cu același entuziasm, o comunitate întreagă și că Aproape va fi o stare de fapt, nu doar un titlul de festival.
*
Festivalul Aproape, ediția a III-a, un proiect al Asociației Culturale Artspot Baia Mare, organizat împreună cu Teatrul Municipal din Baia Mare, având ca partener principal Ultra Residential. Festivalul este o sărbătoare culturală prin care comunitatea se poate bucura, împreună cu mari artiști ai țării,
într-o atmosferă demnă și elevată, de faptul că suntem locuitori ai unui oraș frumos și cu mult potențial.



