Interviu realizat de Claudiu Groza
Cl.G.: Ioana Bogățan, ne cunoaștem din studenție și de atunci am remarcat personalitatea ta bătăioasă, voluntară, tenace. Proiectul Festivalului Internațional de Teatru „Povești”, pe care l-ai inițiat la Teatrul de Păpuși „Prichindel” din Alba Iulia, a ajuns în 2025 la majorat, la ediția a 18-a. Cum a apărut ideea sa și ce a presupus crearea identității sale în comunitate, ca marketing dar și administrativ vorbind, de-a lungul timpului?
I.B.: Am pornit acest proiect după vreo șapte ani de la momentul în care am devenit directorul teatrului. Am studiat mult festivalurile prin care am fost de-a lungul anilor și am concluzionat ce tip de eveniment mi-aș dori la Alba Iulia, ținând cont nu doar de ceea ce trebuie să conțină, ca program, ci și de ce îmi doream pentru invitați. Când spun asta mă refer la: cazarea artiștilor, caiete program și toate materialele pe care le primesc, dar și un loc de întâlnire pentru ei la ceas de seară. Dacă mă gândesc la celelalte componente pe care le-ai amintit, am fost atentă, împreună cu echipa mea, la detalii. Asta cred că a făcut diferența de-a lungul timpului, și am reușit cu o mână de oameni să manageriem un festival de anvergură pentru orașul nostru. Este un festival cu adevărat valoros, care a obținut în 2018 Premiul special al Senatului UNITER în cadrul Galei Premiilor UNITER, care ne onorează și certifică această valoare.
Cl.G.: Conduci un teatru pentru copii, dar festivalul e compozit, iar valoarea spectacolelor prezentate îl pune într-un top al evenimentelor de gen din țară. Cum s-a configurat acest concept? Cum ai „calibrat” programul pe parcursul celor 18 ediții? Ce provocări ai înfruntat și ce nu ai mai face la fel?
I.B.: Conceptul festivalului de a cuprinde atât spectacole pentru copii, cât și pentru adulți a pornit de la faptul că nu avem un teatru dramatic în județ. Așa că ne-am depășit zona de confort și am pornit acest eveniment cu gândul la un echilibru între ceea ce ofeream copiilor și ceea ce ne doream să oferim și adulților. Pe lângă spectacole am intervenit cu lansări de carte, conferințe, expoziții, ateliere multiple și diverse, concerte și evenimente în aer liber. Un festival pentru toată familia. Merg, împreună cu Cristina Smadea, secretarul literar al teatrului, la numeroase festivaluri sau la premierele teatrelor din țară, pentru a vedea cât mai multe spectacole și pentru a face o selecție potrivită pentru comunitate. Nu cred că ar fi ceva ce nu aș mai face. Pot spune doar că, dacă ceva poate nu a mers așa cum ne-am dorit sau cum ne-am așteptat, m-a ajutat în deciziile ulterioare, pentru ca acest festival să ajungă tot mai valoros de la o ediție la cealaltă, ca să devină un reper în circuitul festivalurilor de teatru.
Cl.G.: Teatrul „Prichindel” are o echipă mică, iar anvergura festivalului e uriașă. Am numărat foarte multe evenimente la ediția din acest an. Ce înseamnă asta din punct de vedere logistic, al anduranței organizatorice și manageriale?
I.B.: Reușita acestui eveniment teatral se datorează, evident, unei echipe. Nu poți face un festival de o asemenea anvergură de unul singur și e important să se înțeleagă acest lucru. Când am dat startul acestui proiect implicarea noastră a fost aceeași ca și acum, când am ajuns la ediția cu numărul 18. Dezvoltarea acestui festival a venit firesc, pentru că ne-am dorit acest lucru. Dar, pe lângă dorința de a face un festival de teatru la Alba Iulia, a fost nevoie de seriozitate, multă, multă muncă, organizare, promptitudine, răbdare și, nu în ultimul rând, suflet, foarte mult suflet. Suntem, într-adevăr, o echipă mică, dar fiecare membru al echipei Teatrului de Păpuși „Prichindel” știe exact ce are de făcut și funcționăm foarte bine împreună. Acum trebuie precizat totuși că nu suntem singuri în această poveste frumoasă. Sprijinul Consiliului Județean Alba a fost și rămâne esențial. Așadar, împreună am organizat și am adus acest festival la majorat. Pe parcurs au fost și sunt implicați parteneri, sponsori, colaboratori, Primăria Municipiului Alba Iulia, firme de lumini și sunet, colegii mei din instituțiile de cultură, școli, licee, universități, mass media și, uite așa, la final, suntem un pic mai mulți, și le mulțumesc pentru că ne sunt alături.
Cl.G.: Infrastructura culturală din orașele medii și mici ale României este adesea destul de precară, spațiile sunt prost întreținute, părăginite, subiecte de conflicte și procese uneori. Am rămas uimit la Alba Iulia de multele săli de spectacole, bine întreținute, pentru care v-ar invidia sincer orice producător cultural. Care e secretul acestei infrastructuri și cât de utilă v-a fost de-a lungul vremii?
I.B.: E încurajator ce spui, pentru că eu tocmai voiam să mă plâng de lipsa spațiilor corespunzătoare. Într-adevăr, avem trei săli. Una este sala teatrului, care a fost renovată și dotată tehnic acum câțiva ani datorită sprijinului Consiliului Județean Alba, care ne-a ajutat enorm de-a lungul timpului și din punct de vedere administrativ. Trebuie să recunosc faptul că este extrem de important să ai o autoritate care să investească și să țină cu adevărat la sectorul cultural. Și aș spune că reușita mea ca manager și a tuturor proiectelor, inclusiv a acestui festival, se datorează implicării președintelui Consiliului Județean Alba, Ion Dumitrel, și a administratorului public al județului, Dan Popescu. Celelalte săli sunt ale caselor de cultură din oraș și sunt destul de bine întreținute de managerii lor, cu care am o relație colegială foarte bună și care durează de ani de zile. Avantajul de a organiza evenimente într-un oraș mic este faptul că ne cunoaștem între noi foarte bine, colaborăm foarte bine, și astfel totul devine puțin mai facil.
Cl.G.: Alba Iulia e un oraș cu uriaș potențial turistic, dar deocamdată mai puțin un centru emergent care să atragă o populație stabilă. Totuși, perspectiva este pozitivă, ba chiar pare foarte fastă, din energia pe care am simțit-o eu, pe termen mediu. Cum crezi că se va dezvolta acest oraș, adică și Teatrul „Prichindel”, în anii care vin?

I.B.: Orașul are potențial, cu o cetate istorică valoroasă în țară, de o frumusețe aparte. Se pot desfășura multe evenimente, dar ține mult de primăria orașului și de strategia lor de dezvoltare. Noi aparținem de Consiliul Județean, care are în subordine instituțiile de cultură, și împreună facem multe proiecte. Noi, cu teatrul, acoperim întreg județul, unde jucăm spectacole sau prezentăm alte proiecte educative, cum ar fi lecții de teatru, lecturi publice sau ateliere. Teatrul de Păpuși „Prichindel”, prin toate proiectele sale, își propune să se dezvolte, să se evidențieze prin tot ceea ce face, menținând ridicat nivelul artistic. Ar fi benefic să ne putem dezvolta din punct de vedere al proiectelor, dar suntem doar 27 de oameni, așa că în acest moment e important să menținem trainic tot ce am construit în acești ani.
Cl.G.: Festivalul „Povești” n-ar exista fără Teatrul „Prichindel”. Ce rol joacă acest unic teatru albaiulian pentru comunitatea locală? Care este strategia sa, a ta, ca manager, ca instituția să fie un vector de forță culturală, cum o demonstrează și unul din „produsele” sale, festivalul?

I.B.: Consider că existența unui teatru de păpuși este importantă în orice comunitate. Teatrele de păpuși sau cele pentru copii și tineret formează publicul adult, încă din primii ani de viață. Evident, de dorit ar fi să existe continuitate. Așadar, existența unui teatru dramatic, care să continue ceea ce noi, Teatrul de Păpuși „Prichindel”, facem, este esențială. Noi construim pentru a putea avea, în final, un public educat și iubitor de teatru. Neavând acest teatru dramatic în oraș, am considerat oportun să intervin, prin proiectele teatrului, și cu evenimente pentru tineri și adulți. Așa a apărut de fapt și ideea acestui festival. Tot pe acest principiu am organizat la Alba Iulia, timp de patru ediții, Gala Tânărului Actor HOP.
În ceea ce privește strategia mea, aș spune așa: când am obținut postul de director în acest teatru aveam 25 de ani și veneam după un an de jucat, actriță fiind, pe scena Teatrului de Nord din Satu Mare. Fără experiență managerială, însă cu multă ambiție, aspirații și cu câteva ținte clare pe care mi le-am propus cu acest teatru. Am să punctez câteva. Mi-am dorit să lucrăm cu regizori și scenografi importanți, care să ridice valoarea artistică a trupei, a repertoriului, și pot spune că am atins acest nivel artistic ridicat. Dovadă sunt numeroasele participări la festivaluri naționale și internaționale, precum și premiile obținute.
Un vis devenit realitate a fost Festivalul de la Avignon, unde am participat cu trupa de patru ori, o experiență minunată pentru echipa mea, și un plus de valoare.
Mi-am dorit să co-organizez proiecte împreună cu UNITER. Astfel, am reușit să organizăm la Alba Iulia, în 2018, Gala Premiilor UNITER, o gală unică, de care foarte multă lume își amintește cu mare plăcere.
Când eram studentă îmi doream să particip la Gala HOP… Nu mi-a ieșit atunci, să fiu concurentă, în schimb am fost membră în juriul celor trei ediții care s-au aflat sub direcția lui Gigi Căciuleanu, și, în final, am reușit organizarea acestei gale la Alba Iulia, timp de patru ediții.
Proiectele cu UNITER nu se opresc aici. În septembrie vom implementa un nou proiect – „Atelier de poetică teatrală – Ion Caramitru”. Din nou, o provocare pentru mine și echipa mea.
Cea mai importantă pentru mine a fost încrederea pe care mi-au acordat-o colegii. Au mers alături de mine în toate aceste direcții pe care le-am propus și, de aceea, astăzi suntem aici, într-un punct în care Teatrul de Păpuși „Prichindel” este apreciat și respectat pentru proiectele sale.
Ce urmează… multe lucruri minunate. Așa cum am visat acum 26 de ani că îmi doresc să fac din acest teatru o bijuterie și am reușit, așa îmi doresc ca în următorii ani să îl fac să strălucească, alături de oamenii mei din teatru.
Foto 1:
Ioana Silvia Bogățan
Credit foto: Anca Iacob
Foto 2:
Cuibul de clovni
Teatrul „Toma Caragiu” din Ploiești, Secția Teatrul de Animație pentru copii și tineret „Imaginario”
r. Mihai Gruia Sandu
Credit foto: Anca Iacob
Foto 3:
Gala Premiilor UNITER, ediția a 26-a, 2018, Alba Iulia
Ioana Bogățan, Ion Caramitru
Sursă foto: Facebook UNITER



