PRADA

de Iulia Nicoleta Orgovan

Niciodată nu am observat sala de teatru atât de tăcută și nu am simțit o greutate atât de apăsătoare de confuzie și vinovăție colectivă.
Tot ce trebuia să facem era să strigăm PRADA!, iar reprezentația avea să se încheie. Am tăcut, în speranța că altcineva o să ia inițiativa să oprească spectacolul.
Este unul dintre cele mai marcante mesaje pe care le-am simțit vreodată la teatru. Cred că poate fi socotit ca o analogie a nepăsării când vine vorba de distrugerea mediului sau manipularea socială – nimeni nu are curajul de a lua inițiativa și a opri „spectacolul”.
Desigur, am putea ignora toate mesajele cu subînțeles și am avea în față o producție care are ca scop dezvăluirea, dar și demonstrarea adevărului din spatele uneia dintre cele mai mari forme de manipulare în masă: știrile.
Creeps ne prezintă povestea a trei fete care participă la un casting pentru postul de moderator al unui site de știri, Creeps.
Regizorul Alex Ianăși propune o abordare realistă și provocatoare a intrigii, concentrându-se pe teme actuale precum distrugerea mediului și manipularea prin intermediul rețelelor de socializare. Spațiul scenic este minimalist, fiind completat de elemente multimedia – proiecții, sunete de actualitate și videoclipuri – care aduc acțiunea în prezent și amplifică mesajul piesei. Muzica joacă, de asemenea, un rol important în atmosferă și impactul emoțional al spectacolului. O parte din coloana sonoră este preluată din filmul Inside de Bo Burnham, ale cărui teme și ton artistic rezonează cu subiectele abordate pe scenă.
Cele trei eroine află, la finalul spectacolului, că au fost, de fapt, actrițe pentru un videoclip promoțional, iar noi realizăm că am fost mințiți încă de la început.
Pe de altă parte, avem ocazia să observăm cât de false și abuzive sunt reclamele, videoclipul fiind extrem de exagerat, iar realitatea mistificată.
Există trei nivele de semnificație în acest spectacol.
Primul este reprezentat de atitudinea regizorului din spatele ecranului, care le manipulează pe cele trei fete astfel încât să creeze un material potrivit pentru reclamă.
Al doilea apare când personajele realizează că prezintă un „spectacol”, o reclamă. Se poate observa doar în primele momente, înainte de începerea spectacolului, și în final, când eroinele stau în spatele scaunelor și se uită la public, prezența lor pe scenă nefiind necesară în acel moment, ca și în ultimele replici, unde se vorbește despre industria de divertisment.
De asemenea, de remarcat ar fi rugămintea regizorului ca spectatorii să nu aplaude, pentru a nu valida teza spectacolului.
Publicul este ultimul care înțelege mesajul piesei, iar lipsa sa de reacție demonstrează acuratețea acestuia.
Tu ai avea curajul să strigi PRADA?

Teatrul de Vest din Reșița
Creeps după Lutz Hübner

Regia: Alex Ianăși
Scenografia digitală (design video): Milena Muranyi
Muzica: Raw Creatives Group
Coregrafia: Irina Dănescu
Distribuția:
Petra – Ioana Tănasă/ Theodora Pintilie
Maren – Raluca Balan
Lilly – Denisa Tudora

Foto 1:
Denisa Tudora în Creeps, r. Alex Ianăși
Teatrul de Vest Reșița
Credit foto: Ovid Teodoriu

Foto 2:
Theodora Pintilie, Mihai Andrei Pleșa, Raluca Balan și Ioana Tănasă în Creeps, r. Alex Ianăși
Teatrul de Vest Reșița
Credit foto: Ovid Teodoriu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *