Între râs, luciditate și melancolie

de Marian Apostol

Pe 22 decembrie 2024, Teatrul de Vest din Reșița a găzduit premiera spectacolului Ultima haltă în paradis, un text semnat de Valentin Nicolau, montat într-o viziune profundă și elegantă de regizorul Sorin Militaru. O piesă cu subtexte ample, care vorbește despre iubire, moarte și condiția omului aflat în pragul sfârșitului, Ultima haltă în paradis nu este doar o tragicomedie, ci o meditație teatrală asupra existenței. În această punere în scenă, umorul nu diluează dramatismul, ci îl însoțește, îl adâncește, transformând râsul într-o formă de luciditate.
Sorin Militaru, regizor consacrat, cunoscut pentru montările sale rafinate, propune la Reșița o variantă în care detaliul uman primează. Format ca inginer și trecut prin experiența jurnalismului înainte de a se dedica regiei (la clasa marii Cătălina Buzoianu), Militaru își păstrează fidelă o marcă distinctivă: respectul pentru text și pentru relațiile dintre personaje. Departe de orice artificiu spectacular gratuit, regizorul creează o atmosferă densă și plină de sens, favorizând introspecția.
Marius Tudor oferă o interpretare convingătoare în rolul lui Mitică – un Don Juan aflat la ultima stație a vieții, farmecul de altădată amestecîndu-se cu regretul și ironia amară. Actorul reușește să transmită simultan forță și vulnerabilitate, iar replica definitorie – „Intoxicație cu viață searbădă!” – capătă, în lectura sa, greutatea unei concluzii existențiale.
Lângă Mitică, tânărul Ionel, interpretat cu multă sinceritate de Alexandru Moldovan, devine un contrapunct emoțional și ideatic. Dialogurile dintre cei doi construiesc o relație scenică vibrantă, unde mentoratul se împletește cu un soi de confesiune reciprocă. Întâlnirea dintre generații produce momente de autentică emoție și reflecție, iar replicile, uneori cinice, alteori tandre, sunt rostite cu un firesc dezarmant.
Camelia Ghinea (doctorița) și Andrada Samoilă (asistenta) reușesc, în rolurile lor, să mențină spectacolul pe linia fină dintre comic și tragic. Aparițiile lor aduc un suflu de realism necesar, ancorând fantezia poveștii într-un firesc cotidian, discret apăsător.

În partea a doua a spectacolului, prezența iubirilor din trecutul lui Mitică – întruchipate de Denisse Moise, Denisa Tudora și Raluca Bălan – amplifică nota nostalgică. Cele trei actrițe își joacă partiturile cu farmec și sensibilitate. Pentru Denisa Tudora și Raluca Bălan, aflate la debut pe scena teatrului reșițean, aceste roluri au constituit o provocare asumată, pe care au dus-o la bun sfârșit cu remarcabilă maturitate scenică. Prestațiile lor au evidențiat potențialul actorilor tineri din teatrul românesc, semn că oferirea de oportunități reale acestora ar putea revitaliza scena teatrală și ar reduce discuțiile inutile despre lumea din spatele cortinei.
Spațiul scenografic, conceput de Cristian Marin, susține discursul regizoral. Salonul de spital devine un tărâm al memoriei, o zonă crepusculară unde personajele se desprind de timpul concret și intră într-o logică a evocării. Decorul, discret și funcțional, este pus în valoare de video designul lui Lucian Moga, care adaugă proiecții sugestive, sporind impresia de vis lucid.
Publicul reșițean a primit cu încântare această producție. Încă din primele minute, reacțiile au alternat între râsul sincer și momentele de liniște profundă, semn că povestea și-a găsit ecoul. La final, aplauzele prelungite au consfințit o seară de teatru reușită. Spectatorii nu au asistat doar la un spectacol, ci au fost parte dintr-o experiență care a vorbit, dincolo de replici, despre fragilitatea și frumusețea vieții.
Piesa lui Valentin Nicolau se dovedește, o dată în plus, actuală și necesară. Într-o lume teatrală în care convențiile și formele facile amenință adesea substanța, Ultima haltă în paradis reamintește publicului de forța cuvântului rostit cu adevăr și emoție. Textele sale au darul de a provoca nu doar râsul, ci și o meditație profundă asupra propriului parcurs existențial.
Așezat într-un context teatral local care își dorește mai multă deschidere și implicare, acest spectacol aduce nu doar divertisment inteligent, ci și o pledoarie pentru autenticitate și empatie. La Reșița, întâlnirea dintre un text subtil, o regie empatică și o distribuție echilibrată a generat un eveniment scenic de calitate, menit să rămână în memoria spectatorilor.
Teatrul devine astfel nu doar o artă a efemerului, ci și un spațiu al întrebărilor esențiale. Iar Ultima haltă în paradis dovedește cu prisosință că încă mai avem nevoie de povești care să ne învețe, discret, să privim dincolo de aparențe.

Teatrul de Vest din Reșița
Ultima haltă în paradis
de Valentin Nicolau

Regia: Sorin Militaru
Scenografia: Cristian Marin
Video Design: Lucian Moga
Distribuția:
Camelia Ghinea, Alexandru Moldovan, Marius Tudor, Andrada Samoilă, Denisse Moise, Denisa Tudora,
Raluca Bălan

Foto 1:
Marius Tudor și Alexandru Moldovan în Ultima haltă în paradis, r. Sorin Militaru
Teatrul de Vest Reșița
Credit foto: Ovid Teodoriu

Foto 2:
Denisse Moise, Denisa Tudora, Alexandru Moldovan și Raluca Balan în Ultima haltă în paradis, r. Sorin Militaru
Teatrul de Vest Reșița
Credit foto: Ovid Teodoriu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *