Tinerii și teatrul, o relație în continuă mișcare

de Cristina Enescu

„Trebuie să atragem tinerii spre teatru” este de mult timp un laitmotiv al culturii, invadată agresiv și constant de entertainment facil și social media acaparatoare. Teatrul e străvechi și totodată viu, dintotdeauna conectat la prezent, iar prezentul tinerilor de astăzi este într-o constantă transformare. Se transformă și teatrul? Cum se conectează teatrul de azi la preocupările, interesele și căutările tinerilor, și ce are să le spună relevant?
La aceste întrebări am încercat să aducem câteva răspunsuri de la oameni care conduc teatre, și pentru care tinerii sunt (și se dorește să fie) public și colegi (în echipele teatrelor, pe scene, în jurnalismul cultural). Pentru a face teatrul în mod constant atractiv pentru tineri (nu doar la o premieră sau un eveniment punctual) e nevoie de gândire pe termen lung, de proiecte, și în primul rând de cunoașterea a ce anume intră astăzi în zona lor de interes.
Așadar, întrebarea (cu două fețe) pe care am adresat-o directorilor de teatre din zona de vest a țării este:
Cum încurajați tinerii să se implice mai mult în cultură? Care sunt interesele publicului tânăr și cum încercați să le răspundeți?

Lucian Vârșăndan
Teatrul German de Stat, Timișoara:

Teatrul German de Stat Timișoara (TGST) își conturează cu grijă un repertoriu versatil, destinat tuturor categoriilor de public – de la spectacole pentru copii și tineret până la producții pentru publicul adult. Pentru tineri, poveștile aduse pe scenă rezonează profund cu realitățile sociale, culturale și identitare ale vremii, prin spectacole precum Fiul, Tschick. De ce am furat mașina sau Dragonul, ce abordează teme actuale și provocări societale. Prin producții ca Oameni. De vânzare, Jurnal de România. Timișoara, Ținuturile joase sau Sidy Thal, care îmbină rafinamentul formelor clasice cu spiritul experimentului teatral și al inovației artistice, oferim interpretări dinamice ale istoriei recente ce captivează în mod special publicul tânăr.

În paralel, ne dedicăm pedagogiei teatrale, organizând tururi ghidate, sesiuni de dialog și întâlniri cu echipele artistice – fie la teatru, fie în sălile de clasă – pentru a conecta tinerii cu arta scenică și pentru a-i transforma din simpli spectatori în participanți activi la viața culturală.

Mai mult, în parteneriat cu Liceul Teoretic „Nikolaus Lenau”, sprijinim trupele de teatru NiL ale acestui liceu. Împreună organizăm în fiecare an două activități menite să stimuleze interesul pentru artă teatrală în rândul tinerilor vorbitori de limbă germană. În primul rând, în fiecare primăvară, scena Teatrului German de Stat găzduiește Weekendul Teatrului NiL, acel weekend în care trupele NiL joacă, în fața publicului, spectacolele pe care le-au pregătit cu ajutorul actorilor noștri. În completare, de peste 20 de ani organizăm Festivalul Internațional de Teatru Școlar și de Tineret de Expresie Germană, care reunește elevi din țară și din străinătate într-o experiență menită să stimuleze interesul pentru arta teatrală.

Ana Ursu
Teatrul Basca, Timișoara:

Teatrul dezvăluie universuri emoționale, modelează mentalități, provoacă ideologii. Tinerii au nevoie de educație prin teatru pentru a se cunoaște mai bine și pentru a înțelege mai ușor lumea în care trăiesc.

Încurajăm tinerii să se implice în cultura teatrală prin proiectele pe care le avem, special concepute pentru ei. Fie că le oferim o platformă de exprimare (ex. teatru forum, teatrul și meseriile sale), fie că abordăm subiecte de discuție provocatoare (de exemplu relația adolescenți – părinți, bullying etc), fie că venim cu estetici inovatoare (producții VR, proiecții video în clase). Pentru actorii tineri organizăm, ori de câte ori avem ocazia, castinguri și workshop-uri.

Tendința, îmbucurătoare zic eu, a generației tinere este de a se dezvolta în mai multe direcții artistice. Își creează astfel mai multe oportunități de colaborare. Următoarea premieră de la Teatrul Basca are o echipă exclusiv tânără (actori, tehnic, scenograf, coregraf). Acesta e modul nostru de a răspunde nevoilor tinerilor, prin colaborare și solidaritate.

Laurențiu Pleșa
Teatrul pentru Copii și Tineret „Merlin”, Timișoara:

Pentru a încuraja implicarea tinerilor în cultura teatrală, abordăm o serie de strategii inovatoare, menite să facă arta spectacolului accesibilă și atractivă pentru toate categoriile de public, de la spectatori la viitori actori, regizori sau membri ai echipelor de producție:

Oferim ateliere de creație și workshop-uri interactive, unde tinerii pot experimenta diverse roluri, descoperindu-și talentele și pasiunea pentru teatru.

Adaptăm repertoriul cu piese contemporane, care abordează subiecte relevante și actuale, reflectând provocările și interesele generației tinere.

Utilizăm tehnologia digitală și rețelele de socializare pentru a promova evenimentele și pentru a crea o comunitate online activă, unde ideile și proiectele teatrale pot prinde viață.
Prin colaborări cu instituții de învățământ și organizații culturale, facilităm accesul la educația teatrală și oferim tinerilor oportunitatea de a participa la proiecte de anvergură.

Întâlnirile cu profesioniști din domeniu, precum actori, regizori și tehnicieni, îi inspiră pe tineri să exploreze și să se implice activ în procesul de creație teatrală.

Proiectele noastre pun accent pe diversitate și incluziune, asigurându-se că teatrul devine un spațiu de dialog și exprimare liberă pentru toți.

Organizăm de asemenea spectacole interactive, unde publicul tânăr poate interacționa direct cu actori și poate contribui la dezvoltarea scenariilor, sporind astfel gradul de implicare.

Prin aceste inițiative, promovăm o cultură teatrală modernă și dinamică, în care tinerii se simt parte integrantă a unei comunități vibrante și inovatoare.

Misiunea noastră este de a transforma teatrul într-un mediu deschis, prietenos și stimulativ, care să inspire tinerii să devină nu doar consumatori, ci și creatori activi ai artei teatrale.

Mihai Panaitescu
Teatrul de Artă, Deva:

Pentru a încuraja tinerii să se implice mai mult în cultura teatrală, consider că este esențial să le oferim experiențe relevante și accesibile, care să vorbească pe limba lor și să le stârnească curiozitatea. Iată câteva direcții pe care le consider esențiale:

  1. Actualizarea tematicii și a formelor de expresie: abordarea unor subiecte contemporane, care să rezoneze cu preocupările tinerilor, dar și experimentarea unor forme non-convenționale de exprimare scenică, inclusiv integrarea noilor tehnologii.
  2. Programe de educație teatrală și ateliere interactive: organizarea de ateliere în școli, licee și universități, unde tinerii pot explora arta teatrală nu doar ca spectatori, dar și creatori activi.
  3. Accesibilitatea spectacolelor: oferirea de bilete la prețuri reduse pentru tineri, precum și organizarea de evenimente în spații neconvenționale, care să aducă teatrul mai aproape de comunitate.
  4. Colaborarea cu influencerii culturali: colaborarea cu tineri creatori de conținut care au o voce puternică în mediul online poate aduce teatrul mai aproape de publicul tânăr.
  5. Crearea unei comunități teatrale online: platforme de discuții, grupuri pe rețelele sociale sau chiar podcasturi dedicate teatrului pot menține viu interesul tinerilor pentru acest domeniu.
  6. Încurajarea creațiilor originale ale tinerilor: oferirea de spațiu și resurse pentru tinerii dramaturgi și regizori poate stimula inovația și poate aduce perspective noi.

În sensul celor prezentate mai sus, pe 30 februarie am participat activ la Congresul elevilor, unde am lansat o provocare: un Festival de teatru pentru elevi (găzduit și finanțat de către teatrul nostru) și un concurs de dramaturgie, ambele cu premii.

Florin Ionescu
Teatrul de Vest, Reșița:

În toamna anului 2024 am organizat ateliere gratuite de teatru pentru adolescenți, iar succesul lor ne-a determinat să le reluăm, de data asta și pentru cei mici (+8 ani); iar pentru cei care vor dori să se implice mai mult, vom iniția o trupă de teatru.

Tot atunci, am organizat cursuri gratuite de scriere creativă și de critică teatrală, iar o parte dintre participanți întregesc acum echipa de Juniori a redacției Vestul Dramatic.

Din echipa spectacolului Sub apă (regia Horia Suru) au făcut parte, în calitate de asistente de regie, două tinere liceene (participante la cursurile noastre), iar în viitor dorim să extindem posibilitățile de includere a tinerilor în echipele de producție.

Nu cred în stereotipuri generaționale – ne surprinde constant ce anume îi atrage pe tineri la teatru (actorii tineri, subiectul piesei montate etc). Cred că cei care aleg teatrul o fac pentru că vor să râdă, să plângă, să se descopere pe ei înșiși, iar asta o pot face doar în fața autenticului.

Ovidiu Caița
Teatrul de Nord, Satu Mare:

  1. Cred că tinerii ar trebui să fie pe lista de priorități pentru toate instituțiile de cultură, pentru că ei sunt cei care vor păstra patrimoniul cultural. De asta ne-am concentrat pe proiecte pentru tineri. În ultimii ani, am avut patru proiecte mari care au oferit tot felul de experiențe legate de teatru, de la scriere dramatică, actorie, ateliere de teatru, festivaluri pentru liceeni, până la ateliere de teatru în liceele din Satu Mare. Prin aceste inițiative, tinerii au scris texte împreună cu dramaturgi, au jucat pe scena teatrului și au făcut chiar turnee prin liceele din județ, învățând cum se fac spectacole de la zero. Nu e de mirare că spectacolele au fost emoționante și critice, arătându-ne frământările normale pe care le au, și ne-au ajutat să înțelegem mai bine acest public, ca să putem să-i atragem mai sigur în lumea noastră.

De asemenea, avem un program de voluntariat care le oferă celor 60 de membri acces la toate spectacolele noastre, la evenimente speciale, colocvii, aniversări și microstagiuni. Astfel, ei au ocazia să experimenteze o mulțime de activități și evenimente legate de teatru. În plus au parte și de ateliere gratuite de teatru. Toate aceste activități sunt completate de repertoriul nostru, care include spectacole pentru tineri, dar și reprezentări după piese din programa școlară.

  1. Când vorbim despre ce îi interesează pe tineri, trebuie să ne uităm la tot ce le oferă viața și la „distragerile” care îi înconjoară. Trebuie să găsim metode de marketing cultural care să îi aducă la teatru. Totuși, nu cred că interesele lor s-au schimbat foarte mult față de generațiile anterioare. Din proiectele pe care le-am realizat, am observat că subiectele actuale și relevanța acestora sunt foarte importante pentru ei. Spectacolele trebuie să abordeze teme care le răspund la neliniști, întrebări sau dorințe.

De-a lungul timpului, am avut în repertoriu spectacole care discută despre probleme actuale precum bullying, droguri, alegeri greșite, identitate de gen și non-discriminare. La sfârșitul acestor spectacole organizăm discuții moderate de un psihoterapeut pentru a ajuta la o mai bună înțelegere a problemelor cu care se confruntă tinerii. Asta a funcționat foarte bine, iar acum avem tineri care vin regulat la spectacole și care și-au lărgit interesele, fiind mai atenți la estetică, procesul de creație și mesajele transmise.

Nu cred că există o rețetă specială și cu siguranță nu există o rețetă rapidă. Publicul tânăr este un segment extrem de dinamic, iar abordarea pe care noi, la Teatrul de Nord, am avut-o constă în consecvența, prezența constantă în mediul lor, spectacole clar țintite pe segmentul de vârstă și dezvoltarea unei comunități de tineri în jurul teatrului prin proiecte destinate lor.

Irina Burghiu Anuțoiu
Teatrul Dramatic „Ion. D. Sîrbu”, Petroșani:

Unul dintre programele desfășurate de Teatrul Dramatic „Ion D. Sîrbu” de-a lungul ultimilor ani se numește „Noi vă învățăm ABC-ul teatrului”, și este în fapt un parteneriat între teatru și câteva trupe de amatori, coordonate de actori ai TDIDS. Noi le oferim spațiu adecvat pentru repetiții, suport tehnic și scenografic pentru realizarea spectacolelor proprii și scena pentru susținerea reprezentațiilor. Adolescenții care formează aceste trupe de amatori au abonamente anuale la teatru (TDIDS are un abonament special pentru elevii de liceu), sunt uneori colaboratori ai teatrului pentru producțiile proprii (când este nevoie) și tot ei formează echipa de voluntari ai Teatrului Dramatic „Ion D. Sîrbu” care ajută constant la buna desfășurare a activităților noastre, făcând chiar animație stradală alături de actorii teatrului la diferitele evenimente organizate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *